Dresscodes worden weer belangrijk
Steeds meer bedrijven willen tegenwoordig weer een dresscode om een sterker imago te hebben. Vooral in tijden van economische crisis is het belangrijk dat bedrijf en personeel een sterk imago uitstralen.
Een kledingvoorschrift, kledingcode of dresscode is een sociale code die aangeeft welke soort kleding geschikt geacht wordt. Volgens een Amerikaans etiquette-instituut dreigen verkeerde kledingkeuzes je kansen binnen een bedrijf aanzienlijk te verminderen.
Er was een tijd dat werknemers bijna in badkleding naar het werk kwamen, daarom vinden steeds meer bedrijven het belangrijk dat de kledingregels duidelijk beschreven worden. Vooral bedrijven die aan klantenbinding doen.
Tips
Uiteraard is de dresscode in elk bedrijf anders. Als je deze nog niet kent, helpen deze algemene kledingtips altijd en overal.
1. Rokken zijn formeler dan broeken. Draag je een rok en wil je zeer zakelijk overkomen, draag je een panty, zelfs bij warm weer. Een dunne panty oogt chiquer. De kleur van de panty past bij de kleur van de kleding en is altijd lichter dan de kleding.
2. Onder een pak horen pumps. Laarzen mogen alleen als de rok tot over de knie komt.
3. Laat mode niet te veel doordringen in wat je draagt op het werk. Modieuze kleding is namelijk niet altijd representatief. Wie toch met de mode mee wil, kan het best een basic mantelpakje combineren met een blouse in een modekleur of voor hippe accessoires kiezen.
4. Te veel bloot kan niet. Pas dus op met decolletés en in de zomer met blote armen en benen. Subtiliteit is zeer belangrijk in je kleding. Wie de aandacht afleidt met kleding, ondermijnt zijn of haar boodschap.
5. Make-up op de werkvloer is bescheiden en eenvoudig en moet met zorg worden aangebracht. Haren kammen en make-up bijwerken doe je in de toiletruimten en niet in het openbaar.
6. Zonnebrillen horen niet in het haar.
7. Kleding en schoeisel moeten er natuurlijk goed verzorgd uitzien. Kreukels, vlekken of ongepoetste schoenen, horen niet. Sandalen laat je beter thuis.
8. Laatste en belangrijkste tip: kleed je volgens je persoonlijkheid, maar zorg dat je professionalisme uitstraalt.